/ PAVLOVSKÁ / Třídy a ŠD / 5.C

Třída 5.C

Školní rok 2015/2016

Třídní učitelka: Mgr. Iveta Hondlová

E-mail: ivetahondlova@centrum.cz

 

Závěrečná společná fotka

DSCN1008 (800x600)
DSCN1010 (800x600)

Ahoj!

Je 22. dubna 2016, naše Země má svátek. Pomáhali jsme uklízet naše okolí na Svatém kopečku. Měli jsme krásné počasí, všechno kolem kvetlo a vonělo. Taky jsme potkali spoustu turistů a procvičili si angličtinu i němčinu. Našli jsme kromě jiného starý řetěz, Pet lahve a plechovky, plastové sáčky a kelímky, kobereček a starý prasklý míč. Poděkovat nám přišla paní z CHKO. Pomohli jsme rádi.

Tak vás prosíme, uklízejte si po sobě! To vám vzkazují čtvrťáci a páťáci z Pavlovské.

P4220030 (800x600)

Foto zde.

Amazonky

Jaké to bylo na florbalovém turnaji Think Blue Cup v Praze nám přišly povyprávět vícemistrině Amazonky, které získaly tento titul už podruhé. Vyfotily se s námi, je nám ctí, holky! Děkujeme.

DSC_0139 (800x450)

Další foto zde.

Literární dílna

Každý rok se na konci března snažíme připravit na třídní recitační přehlídku. Je to klání u většiny spolužáků oblíbené. Paní učitelka říká, že nás prezentace básní a textů vede k překonání sama sebe a to se nám bude v životě hodit. Pokaždé je ale těžké vyjít před spolužáky se svou kůží na trh.

Literární dílna (15)

Letos jsme zahájili náš projektový den prezentací oblíbené knihy, kterou jsme si přinesli. Na pracovní list jsme předem zpracovali mapu příběhu a vybraní zástupci ze skupiny přednesli kolegům výsledek své práce. Bylo velmi důležité umět o své knížce hovořit, suverénní David to ví.

Literární dílna (2)

Napětí a soustředění vrcholilo druhou hodinu. Staňka – naše moderátorka – uváděla jednotlivé účastníky přehlídky a zhostila se svého úkolu velmi dobře, každého povzbudila a potěšila vtipnou replikou, je v tom fakt „dobrá“.

Literární dílna (12)

Po společném focení nastal čas na literární kvíz z interaktivní tabule. Členové skupin se orientovali v řeckých bájích, doplňovali k autorům jejich díla, dokončovali neúplné věty a tvořili dvojice známých osobností naší historie. Stihli jsme zopakovat i dobu národního obrození v kostce, teda pardon v trojúhelníku.

Literární dílna (25)

A abychom se naladili na letošní Velikonoce, zakouleli jsme si s vyfouklými vajíčky v hracím poli našich spojených lavic. Vítězil ten, komu výdutek při „foukané“ nespadl na zem.

Literární dílna (30)

Tak byla práce i zábava, spolupráce i samostatné tvoření, napětí i legrace. Portfolio máme na památku. Hezké jaro i VÁM!

Literární dílna (14)

Další fotografie zde.

BŘEZEN – za kamna vlezem?

Tak jsme letos v únoru v Němčičkách nelyžovali. Nebyl sníh, hm. Statečné zůstaly jen holky Zelinkovy, které se nebály brázdit svah na zelených kartáčích mezi chudobkami.

45145477288459__405x540-ARGB_8888-969167247

A protože jaro je tu v plné síle se svými petrklíči a fialkami, podpořili jsme společně sluníčko některými našimi oblíbenými songy přímo v plenéru. Na oplátku jsme od něj dostali pořádnou porci energie.

březen (2)

Další fotografie zde.

LISTOPAD

Měsíc listopad je ve školním roce prý nejdelším a tedy nejdůležitějším. Jsme nejvíc „rozběhnutí“ a uděláme nejvíc práce, ale dokážeme i odpočívat a pohrát si - jak je vidět.

Začali jsme dušičkami se vzpomínkou a zamyšlením

Dušičky (1)

a pokračovali strašidelně s kostlivcem – skeletonem. Sestavili jsme si jej z kousků jablíčka, není se tedy čeho bát.

Kostlivec (9)

Pracovali jsme na prezentacích do vlastivědy, kooperovali jsme ve dvojicích v českém jazyce, procvičovali v geometrii prostorovou představivost, David nám přednesl svůj referátek z dějin naší země, pokračovali jsme na projektu čtenářské gramotnosti v knize Jana Wericha Fimfárum,

Fimfárum (3)

nechali se okouzlit mobilním planetáriem

Mobilní planetárium (5)

a užili si zahájení letošního adventu.

listopad (19)

Pěkný konec roku přeje 5. C.

MIKULÁŠ

Mikuláš (24)

Foto zde.

Ahoj z páté třídy!

Je tu zase škola a první měsíc je u nás plný… vůně hroznů, školních povinností, kolotočů na amfiteátru, jihovýchodního větru, prima setkání a dalekých obzorů, kam až dohlédnete… třeba z nově otevřené zámecké zahrady. Je krásná!

Zámecká zahrada (20)

Další fotografie zde.

Spančo

Nocování ve škole

Kdy? Kde? Co?

S sebou:

- snídani, láhev s pitím (případně večeři)

- spací pytel a polštářek a oblečení na spaní

- základní hygienické potřeby

- svítilna

- oblíbená karetní nebo stolní hra

- potvrzení, že můžu odejít domů bez doprovodu (v případě, že rodič nepřijde)

- Neberu si mobilní telefon ani tablet ani MP3 přehrávač!

V pátek 9. 10. v 17 hodin jsme se sešli na školní zahradě. Odnesli jsme si věci do třídy a připravili vše na spaní.

Podzimní spančo (43)

Následovala společná dílna na téma „planeta Podzim“. Potřebovali jsme silnější klacík asi 30 cm dlouhý, provázky, mašle, drobné nepotřebné předměty s dírkou na provlékání (korály, klíče, přívěsky, přírodniny,…). Podle své fantazie jsme spolu tvořili mobilní prostorový závěs a ozdobili jsme jím školní jablůňku. Sluší jí, jak je v našem školním vesmíru naparáděná.

Poté jsme opekli špekáčky a ostatní dobroty přinesené z domu a i s dospělými podebatovali, jak nám to spolu pátý rok utíká…

Rozloučili jsme se s rodiči a prošli s baterkou tradiční trasu kolem vinohradů pod Svatým kopečkem a zpět do školy.

Před nejnutnější hygienou a promítáním filmu Paddington jsme si pohráli, protože ve vyučování už tolik času není. No, pátá třída. Nálada byla na stupnici, jak říká Anička, na 1 000 stupňů, tak jsme kromě jiného „hledali Kevina“ a léčili tyčinkou „nemocné zvířátko“.

Noc byla dlouhá prošpitaná. V sobotu ráno se podávalo kakao ze sborovny a dobrota z domu – třeba palačinka, buchty, Brumík, ovesné vločky s ovocem, oříšky – malé švédské stoly před ředitelnou.

Nastal úklid a balení a hraní v družině a florbálek a kreslení na tabuli a černé historky… a rozkvetl nám z toho všeho krásně ibišek. Kolem deváté jsme se začali loučit a odcházeli domů, v pondělí ahoj!

Zdravíme vás ze sektoru 5*C.

MOBIL

- závěs – podzimní planeta

potřeby: klacek (30 cm), stužky, klíče, přírodniny, stužky, proužky kůže,…

společně s rodiči vyrobím prostorový dekorační závěs podle mých pocitů, vystavit můžeme na školní zahradě

Náladoměr

-žáci rukou ukazují, jakou dnes mají náladu, pokud je ruka vysoko, znamená to výbornou náladu, čím víc se snižuje, je nálada horší

Technika Kdyby moje ………………………mohlo mluvit, co by o mně řeklo

-kolo

-boty

-televize

-propiska

-hrneček

-hračka

Kevin

-žáci se postaví do kruhu, dají hlavu dolů, zavřou oči, pak řeknou větu: „Kevine, kde jsi?“ a vyhledají oční kontakt, pokud se trefí do někoho ze spolužáků a shodnou se, vypadávají, stejný princip se opakuje stále dokola, až zůstane poslední žák

Jedna, dvě, tři

-ve dvojicích žáci říkají jedna, dvě, tři, poté dva nahradí tlesknutím a tři bouchnutím do stehen

Tyčinka

-žáci mají za úkol představit si nějaké zvíře a nemoc

-zvíře řeknou spolužákovi vpravo, nemoc spolužákovi vlevo (pošeptají do ucha)

-vyjde z toho nemocné zvíře

-pak si dají tyčinku do pusy mezi patra a řeknou své nemocné zvíře

-pokud ostatní uhádnou, o jaké zvíře se jedná, je nemocné zvíře vyléčeno

Klíče

- sed v kruhu na židlích, pod prostřední svazek klíčů, na ní sedí hráč se zavázanýma očima. 3 se snaží klíče vzít, pokud na ně ukáže, vypadávají ze hry.

Filmové představení Paddington

Další fotografie zde.

Návštěva Galerie 27

Žáci 5.C na návštěvě v Galerii 27 Mikulov

Studijní pobyt v Hastingsu v Anglii 31. 10. - 6. 11. Informace a fotografie najdete zde.

4.C

Škola v přírodě Meziříčko 2015

Informace a fotografie z Meziříčka zde.

Den dětí - výlet do Znojma

Den dětí - výlet do Znojma (96)

Fotografie zde.

A jedeme z kopce,

držte si klobouky nebo kšiltovky! Frčíme a další zajímavost ze života čtvrťáků je tady!

Tentokrát jsme se do galerie naší paní vychovatelky Petrové a jejího manžela obzvláště těšili. Před časem jsme s nimi spolupracovali na soutěžní práci, která se týkala Srí Lanky. Sloníci se nám povedli tolik, že byli vystaveni v galerii G 27.

P5060003

Kromě nich jsme pronikli do tajů grafiky. O ní nám nadšeně povídal a vše vysvětloval pan Petr, který se zabývá hlavně heraldikou. Ó, jak ten to umí, prostě profesionál.

Nezbývá nic jiného, než ukázka tisku a památeční pohlednice s umělcovým razítkem. Do návštěvní knihy jako vždy samá chvála, vždyť se o nás starali tři z rodiny Petrů!

Děkujeme, že jsme mohli být součástí VAŠÍ výstavy.

Fotografie zde.

Zvířecí den

Barevný týden byl fajn, bavili jsme se o barevném spektru, psychologii barev, co je to fyzikální jev – duha a proč jdou její barvy právě tak za sebou. Ale nejlepší byl oranžový pátek – barva veselí, optimismu a štěstí, protože byl ZVÍŘECÍ DEN!

ž2

Tento den máme my děti snad nejraději. Je to jednak přehlídka domácích mazlíčků, kteří právě obývají naše byty a domy, ale hlavně příležitost ukázat svého oblíbence ostatním spolužákům. Pozorovat zvířátko na návštěvě ve škole, předvést, co jsem moje ňuňátko naučil/la za kousky, co a kolik toho sní, vypije, jak vypadá, když spí, jak si s ním hraji, atd.

Tak jsme se představili a teď práce. V češtině jsme zvířata přiřazovali ke vzorům, v matematice počítali povrch domečku pro mazlíčka, v angličtině jsme opakovali ve větách, co umíme „about an animal“ říct, ve čtení jsme si zahráli s kartičkami I, Y a Hádej kdo jsem (grrr, samozřejmě zvíře!) a někteří zvládli napsat krátký příběh o zvířeti na jedno písmeno.

Ve třídě vládl tichý hlas a mezi všemi mláďaty něžné vlnění...to ta oranžová a její vyšší stav bytí.

Fotografie zde.

Čarodějnice

Začít den před večerem a FILIPOJAKUBSKOU NOCÍ pojídáním nakládaných žížal je žůžo!

V projektovém dnu posledního dubna jsme se o tom přesvědčili všichni. Tradiční skupiny zpracovávaly tematický text, luštily začarované heslo a počítaly s malovanou čarodějkou.

Malé čarodějnice a decentní kouzelníci v civilu se po velké přestávce přesunuli na školní zahradu a zápolili v kláních vskutku náročných na jednotlivých stanovištích, které připravili pro všechny děti páťáci.

Á, nezapomenout příšerné foto s čarodeníkem!

Čarodějnice (20)

Fotografie zde.

A je to tady!

Březen – měsíc všech knih. Tak jak kdysi Mistr Čti – Wo i my jsme konečně dočetli naši společnou školní četbu. Byla to PIPI DLOUHÁ PUNČOCHA od paní spisovatelky, co ji má ráda naše paní učitelka – Astrid Lindgrenová.

P3160454 (800x600)

O paní spisovatelce už víme ze třetí třídy a nyní jsme si procvičili ve skupinách, co si o ní zapamatoval každý z nás. Byla to Švédka, měla dvě děti, nejznámější kniha je…atd., to byly některé body pracovního listu.

P3160445 (800x600)

Ve skupince jsme pak doplňovali odpovědi na otázky ke knize i přímo k hlavní postavě Pipi. Každá skupina pak vyhledávala do speciálně a jen pro ni vytvořeného listu. No, řeknu vám, rozdělit si práci, domluvit se a ještě hledat přesně v celé knize, je docela „fuška“.

Nechyběla i zábava v podobě skládání obrázku na čas, křížovky a doplňovačky, psaní na pokračování…a to všechno za body - desetníky. Skupiny „jely“ a obstály všechny!

V projektovém dnu se našla chvíle zhodnotit naše autorské texty a téma: Napínavý příběh. Všichni jsme pyšně předčítali svým spolužákům ilustrované práce. Někteří jsme se poprali s psaním sami, některým pomáhali rodiče. Ale to platí taky, poprvé jsme totiž tvořili doma.

P3180526 (800x600)

Nakonec trochu poezie – to nikoho nezabije.

Každý rok se snažíme přednést podle svých možností báseň, abychom mohli postoupit dál do školního kola. I letos bylo třídní kolo recitace obsazeno vyrovnanými výkony nás všech. Kdo postoupil, je vidět na obrázcích.

Tak a nakonec prezentace na velký formát a sebehodnocení. Paní učitelku zajímalo, jak se nám spolupracovalo, co měl kdo na starost, kdo organizoval, jak se kdo snažil, jak se nám práce líbila, co nás zaujalo a spousta dalších otázek. A my jsme mluvili a mluvili a tak to má být.

Zdravíme Pipilotu Citrónii Cimprlínu Mucholapku Dlouhou punčochu!

P3190540 (800x600)

Další fotografie zde.

Vánoce

Zapomenuté Vánoce… „prímové“… beze slov.

P1130800 (1024x768)

Fotografie zde.

A je tu Superstar.. a taky pololetní vysvědčení!

Superstar (19)

 

Vážení hosté, milé paní kuchařky, paní vychovatelky, paní učitelko, paní uklízečko a pane řediteli, dovolte, abych vás všechny přivítala na dnešní pěvecké soutěži třídy IV. C. Přivítejte také porotu a moderátory a především odvážné zpěvačky.

Superstar (7)

Před třídou jsou již připraveny naše hostesky se vstupenkami, prosím, kupte si. Porota usedá na svá místa a domlouvá si kritéria hodnocení účinkujících. Také moderátoři a obecenstvo se již usadilo. Kamera zabírá vyzdobené jeviště a již přicházejí první soutěžící. Vždy jsou to týmy. Navzájem se podporují. Porota je však nesmlouvavá a uděluje body i za choreografii. Konkurence je tvrdá a závěrečný verdikt neúprosný. Vítězí dívčí trio.

Superstar (24)

Na závěr společné pololetní foto všech přítomných a gratulace pana ředitele našim superflorbalistkám.

Noc ve škole

Máme už tradici. Každý rok se na ni těšíme. Tentokrát jsme přespali ve škole poslední pátek v listopadu.

Sraz je jako vždy na školní zahradě. Opékáme s rodiči, s kamarády, paní učitelkou a panem školníkem špekáčky, jablíčka, rohlík nebo jen tak chléb. V pět odpoledne je už tma a ohýnek pěkně hřeje. Pan školník a tatínci přikládají. Komu je zima, dá si čaj z várnice, nebo hraje na schovávanou v setmělé zahradě – je to „dobrodrúžo“. Dospělí mají aspoň chvíli čas povídat si i o tom, jak to těm jejich dětem ve škole jde.

PB280723 (800x600)

No, tak jsme rodiče vyprovodili a mohli vyrazit směr Svatý kopeček. Drobně pršelo, pod nohama nám klouzalo bláto, ale s baterkou jsme cestu kolem vinohradů směrem k lomu zvládli docela bez potíží. Drželi jsme se při sobě. Zvědové v první linii nám rozvážným, co jsme šli vzadu, hlásili největší kaluže, abychom nezapadli. Návrat po chodníku „květnovky“ byl oproti terénu už jen odpočinková procházka.

PB280750 (800x600)

Co potom ve škole? Občerstvili jsme se a povídali o adventu a fialové barvě. Víte, že je poslední barvou spektra, kterou dokáže lidské oko vnímat? V minulosti šla jen těžko namíchat, tak byla vzácnou směsí. Možná proto je dodnes liturgickou barvou. To jsou věci …

A lovili jsme bobříky za správné odpovědi v minikvízu. Taky trocha spolupráce nezaškodí. Jak bydlet ve dvojici ve společném domě nakonec dokázali všichni. Stále se máme co učit.

PB280766 (800x600)

Tak vyčistit zuby a jde se na film Ronja, dcera loupežníka. Nezklamal. O kamarádství má člověk vědět co nejvíc. Kromě hlavních hrdinů se nám moc líbili loupežníci koupající se ve sněhu a taky skřítci, co říkali: „Proč to děláš, potvůrko podivná?“

Noc utekla a ráno se jako vždy podávalo kakao/mléko. Něco dobrého k tomu si každý přinesl z domu. Pak jsme hodnotili, co se povedlo, kde máme rezervy a co bychom chtěli jinak.

PB290804 (800x600)

To byl náš podzimní prodloužený školní den. Pár spolužáků chybělo, škoda. Příště v plném počtu!

Další fotografie zde.

Zpívá celá škola - fotky čtvrťáků zde, ostatní zde.

Halloween

Jupíí, ještě tu máme dortík - smajlík za největší množství nasbíraného papíru v podzimním sběru 2014! Je čokoládový od maminky Bařinové a všem moc chutná!

Halloween (1)

Kdo se účastnil Halloweenské party na Valtické ve středu 22.10.? Naše zástupkyně a zástupce ve školním parlamentě Lucka a David. Zlákali s sebou ještě holky Štyksovy, Barču, Sárku V….. Hrály se hry, tančilo se. V občerstvení se podávaly pečené hnátky, krvavá limonáda a hadi z gumy.

No a pak pátek 24.10. VLÁDA TMY ve třídě IV. C - Skupinová práce na téma Keltský svátek Samhain

Halloween (20)

Letos velmi dobrovolně přišly krásně nazdobené všechny dámy ze třídy, jedna krásnější příšera než druhá! Oběšenec, kostlivec, čarodejnice, ježibaba, mrtvá nevěsta, zombie, upírka, kouzelnice…až přecházel zrak. Ve skupinách jsme pracovali s textem o Keltech a jejich historii na našem území. Víme, kdo byli druidové, co uměli vyrábět, jak se oblékali, co pěstovali a bydlení v oppidech měli taky dobře vymyšlené.

Halloween (7)

Následovala samostatná práce na téma halloween v českém jazyce, angličtině a matematice na pracovní listy. V poslední hodině silní muži a křehké příšerky pracovali individuálně na černobílé strašidlácké koláži. Hodnocení proběhlo spravedlivě, nikdo se nenechal ošidit.

Halloween (21)

Povedený den, pěkné fotky, koukněte zde.

V zemědělském muzeu ve Valticích se máme!

Proč nejet na výlet, když nám podzimní sluníčko ještě stále prohřívá tváře? Jeli jsme vlakem.

Výlet do Valtic

Se spolužáky ze 4.A jsme vyrazili na exkurzi do valtického zemědělského muzea. Pracuje tam maminka od Mikuláše z páté třídy.

Muzeum Valtice (3)

Prohlédli jsme si expozici Život v krajině Lednicko-valtického areálu. Co jsme se dozvěděli? Jak žijí bobři a ryby v rybníce - ty byly živé, moc se všem líbily. Seznámili jsme se s ptáky, kteří zde hnízdí i ostatními živočichy. Největší úspěch měla labuť, hmyzí kostýmy, posed a opravdové vůně rostlin a stromů.

Muzeum Valtice (9)

Ve stálé expozici Ovoce a zelenina, to je zdraví, to je síla jsme si zopakovali zásady zdravého stolování, seznámili jsme se se stroji, které se při zpracovávání používají, vyzkoušeli jsme si drhnutí kukuřice, česání jablek a z ovoce a zeleniny jsme vytvářeli obraz.

Muzeum Valtice (21)

Nakonec jsme si na památku zhotovili berušku a před odchodem jsme se prošli bosou nohou po kamení, písku, po kůře stromů a peckách z meruněk umístěných v bednách na dvoře.

Muzeum Valtice (30)

Posvačili jsme a na náměstíčku jsme si nakoupili dárky a dobroty.

Moc děkujeme Národnímu zemědělskému muzeu za zážitky.

Na jaře pojedeme třeba do Znojma!

Další fotografie zde.

S ANGLIČTINOU A NĚMČINOU U DUNAJE

Vzdělávací středisko environmentální výchovy Lipka naší třídě zprostředkovalo díky paní učitelce Nezbedové pětidenní výuku v Národním parku Lobau u Vídně. Poznávali jsme park s anglickými a německými lektory.

Když jsme s paní učitelkou Kamilou a Markétou přijeli do tábora, stavěli jsme nejdříve stany, většinou všichni poprvé.

Stavíme stany (800x600)

Pomáhali nám pánové školníci, se kterými jsme se domlouvali jenom německy, ale dorozuměli jsme se, byli trpěliví. Po obědě nastalo vybalování a zabydlení. Večerní program připravovaly všechny děti samy. Zaznělo krátké představení naší třídy, zvolili jsme společnou říkanku… ČOKO-ČOKO-LÁDA, MY JSME Z MIKULÓVA, AHOJ! K večeru jsme se koupali v Dunaji, super!

V úterý po snídani jsme vyrazili na průzkumnou vycházku do okolí. Nejtěžším úkolem bylo pozorně naslouchat. Při obhlídce jsme objevili želvu říční, trošku podobnou naší Agátce. Odpoledne bylo odpočinkové na průlezkách a hřišti. Večer plápolal táborák a společně jsme si notovali píseň o kamarádství KDYŽ JSI KAMRÁD, TAK POJĎ SI SE MNOU HRÁT…

Středeční náplní se stal výlet. Potom jsme se pokusili napodobit pavouky a splétat pavučiny mezi stromy, tvořili koláže a šperky z přírodnin.

Aktivity (24) (800x600)

Taky jsme se odpoledne naposledy koupali v mrtvém ramenu řeky.

Ve čtvrtek nám počasí nepřálo, ale nevadilo to příliš, zvládli jsme se pobavit pod přístřeškem v gumákách a pláštěnkách. Zvítězil stolní tenis a fotbálek. V týpí byli někteří z nás poprvé a ohýnek tam krásně hřál. A večer nás ještě více rozparádil tanec v rytmu disko!

Diskotéka (4) (800x600)

Ve čtvrtek od rána prší krásně a stále, jen se leje! Schovali jsme se do klubovny na deky a vymýšleli jsme, jak zhodnotit celých pět dnů pobytu a jak se rozloučit, aby nám všichni rozuměli, i když neumí česky. No, přece scénkou na pódiu!

Závěrečné hodnocení (6) (800x600)

„Bylo moc dobře.“ „Tohle se hned tak nedá zažít.“ „Jen si to zkus poskládat mokrý stan.“

Vzpomínky na Rakousko zůstanou!

Společné foto (4) (800x600)

Další fotografie zde.

Landart

Tento den na začátku října je jako stvořený na výtvarnou výchovu venku. Sluníčko nám přeje, nad námi je modrá obloha a na zdi za školou rozverně poletujíe motýl a dva papoušci.

P1130598 (600x800)

Vyrážíme cestou kolem školky na Habánské ulici do kopce pod náš Svatý kopeček, dále kolem vinohradů po stezce pro turisty až k bývalému lomu. Přibývá žlutá a červená barva listů na stromech, tráva už není tak zelená. Přejdeme silnici a jsme v novém parku před Mariánským mlýnem. Začínáme obchůzkou bývalého městského koupaliště.

P1130600 (800x600)

Terén je příjemně měkký, ve vzduchu je cítit babí léto. Hledáme hmyz, ale všichni obyvatelé této říše jsou schovaní v zemi. Radost nám udělaly jen červené ploštice ruměnice na jednom ze stromů. Vyhřívaly se v paprscích prosvítajících mezi větvemi.

P1130603 (800x600)

Procházíme parkem a jdeme po směru proudu Mušlovského potůčku. Jsme tady. Staré šedé betonové základy bazénů porostlé mechem dávají tušit, kde se kdysi koupali dospělí i děti. V tom zadním velkém, to byla hloubka! Tak prosím jedno podvodní foto.

P1130605 (800x600)

Cestou zpět musíme využít přírodního materiálu a vytváříme na zemi obrázky z listů, kamínků, trávy a plodů nadcházejícího podzimu. Už přichází, je cítit ve větru…

P1130616 (800x600)

Další fotografie zde.

Školní rok 2013/2014

Spaní ve škole

Škola v přírodě nás naladila krásně do „samostatna“. To by byla škoda nevyužít, tak co si dát jedno školní spaní navíc?

Spaní ve škole (3)

V úterý večer jsme se sešli na zahradě a hráli hry, které jsme v Křižanově nestihli. Malovali jsme na kamenné kraslice velikonoční ornamenty, vyráběli avatarský šperk, závodili v přenášení vody v gumákách a nakonec jsme stříkačkou plnou vody sestřelovali uvázaný kamínek v ubrousku. Vyhráli všichni.

Spaní ve škole (24)

Po občerstvení jsme chtěli pustit na Svatém kopečku námi všemi podepsaný lampion štěstí, který jsme dostlali v pokladu, ale nepřál nám vítr. Nevadí, schovali jsme si jej na památku, bude krášlit novou čtvrtou třídu.

Tak ještě film a spát. Ráno bude kakao!

Spaní ve škole (39)

Děkuji vám, děti moje, za překvapení! Hezké prázdniny!!!

Spaní ve škole (4)

Další fotografie zde.

Barevný týden

Některé dny v „barevném týdnu“ se přímo nabízejí na změnu ve výuce. I letos jsme jej využili na projektové vyučování.

Barevný týden (3)

Abychom podpořili pečlivé čtení nás všech, vymýšleli jsme z jednotlivých slov texty a říkanky a básničky. Nejdříve jsme všechna slova rozstříhali, třídili podle různých kritérií a různě si s nimi hráli.

Učení v červnu (18)

Nakonec jsme ve skupinách tvořili jako spisovatelé a básníci naše vlastní díla. Někomu se povedla více, někomu méně. Ale učíme se!

Další fotografie zde.

Děti, máme svátek!

Nebyl moc hezký slunečný den ten pátek a někteří pochybovali, že místo školy vyrazíme na poznávací pochod k bývalému zámečku Inzl u Sedlece.

MDD výlet k zámečku Inzl (28)

Nám a páťákům ale vrtkavé počasí nevadilo, alespoň nám nebylo horko. Vedla nás paní učitelka Čechová kolem vinohradů za Svatým kopečkem,

MDD výlet k zámečku Inzl (4)

pokračovali jsme ke staré celnici kolem oveček, které pro změnu znal pan ředitel Souchop.

MDD výlet k zámečku Inzl (12)

Malou zastávku jsme udělali na památném místě na hřbitově pruských vojáků, kterých tu v roce 1866 zahynulo 209, někteří v bitvě, jiní na choleru.

První svačinková zastávka byla v altánku staré celnice.

Svačina (4)

Nasvačili jsme se a vyrazili kolem kolejí k zámečku. Cestou jsme pozorovali žáby v mělké vodě, brouky na travinách a povídali si spolu.

MDD výlet k zámečku Inzl (16)

Na místě jsme si zahráli krátkou hru a dostali odměnu, povyprávěli si o tom, jak to kdysi na zámečku chodilo a ocenili krásnou kaštanovou alej. Zámek u rybníka se v současnosti opravuje, snad bude dobře využitý.

Na zpáteční cestě nám déšť trochu popršel pláštěnky, ale líbilo se nám i tak.

MDD výlet k zámečku Inzl (35)

Další fotografie zde.

Ze semínka

Když se chcete doopravdy dozvědět a naučit se co nejvíc, nejlepší je PROŽÍT TO.

Tak jsme si v dubnu zasadili svá semínka. Někdo měl obilí, někdo květiny, někdo zeleninu. Aby se nám dobře ujala, použili jsme hlínu z našeho žížalária. Přinesla nám jej do školy paní učitelka Nezbedová z jednoho důležitého semináře o přírodě až z Brna. V žížaláriu se totiž dají žížaly dobře pozorovat. Víme, že jedí třeba taky banánové slupky, uvadlé květiny z vázy ve sborovně a jiné dobroty. Svým způsobem života pomáhají vyrobit kvalitní hlínu se spoustou živin. My jsme ji využili a rostlinky nám na okně v jídelně vyrostli opravdu rychle. Zbývalo už jen o tom jak vypadají něco napsat a nakreslit, samozřejmě venku. A už to umíme, je hotovo.

Ze semínka (8)

Další fotografie zde.

Jaro u nás

Letošní jaro přišlo záhy.

Po krátké zimě beze sněhu se na něj každý těšil. Všichni spolužáci a kamarádi ze III.A a III.C se společně rozhodli pozorovat, jak se probouzí, jaké změny v přírodě se dějí u nás za rohem na Kopečku. Připravili si přírodovědný deník a vyrazili.

Jaro u nás (2)

V prvouce jsme se učili, jaké společné znaky májí živé přírodniny, tak jsme chtěli nějaké objevit a potvrdit si, zda je pravda, co říkaly paní učitelky. Na cestě nás doprovázely neživá příroda: Sluníčko svítilo a přes bundu i hřálo. Mezi vápencovými skalami pofukoval větřík a ve stínu lesa se na listech leskly kapky rosy, půda už krásně voněla.

Na vrcholu Kopečku jsme měli za úkol dobře se dívat a najít co nejvíce materiálu. Už při cestě tam jsme narazili na plicník lékařský, slunéčka sedmitečná, ploštice ruměnice, slyšeli jsme datla a v dálce běžely srnky. Našlo se i pár lidských výtvorů v podobě plastových vršků od šampusu a kovových od piva. Nalezené poklady jsme lepili do deníku, nebo si je brali do třídy k dalšímu zkoumání. Nacházeli jsme nejčastěji kamínky, jehličí, větvičky a listy z podzimu, trávu a mech.

Jaro u nás (26)

Ve třídách jsme naše objevy dále třídili a vlepovali do slohy. Portfolio jsme obohatili výstřižky z časopisů. Hodnocení probíhalo po prezentaci své práce.

Jaro u nás (49)

Fotografie zde.

Březen s knihou

U nás ve třídě je už tradicí účast všech dětí na třídním kole recitační soutěže.

Letos pod názvem Jarní veršování ve III.C.

Paní učitelka narazila v čítance na úryvek z knihy Neználkovy příhody.

Březen s knihou (10)

Ten se jí moc hodil, vždyť v něm Květík učí Neználka rýmovat. Znáte přece rým slunce – žblunce, ne?! Každý jsme po přečtení uměli odpovědět na otázky k textu a na dalším pracovním listě dokončovali básničku správným rýmem jako skuteční básníci. Vyvrcholením byla samozřejmě recitace. Někteří obstáli tak dobře, že postoupili do celoškolního kola. Ve vzduchu bylo cítit zvýšené napětí, nejvýraznější ale byl pocit nebojácnosti a odvahy, se kterou před spolužáky předstoupili.

Pokračovali jsme prezentací své oblíbené knihy před třídou.

Březen s knihou (41)

Zapsali jsme si ji také do čtenářského deníku. Ze všech našich knih jsme postavili ve třídě věž.

Březen s knihou (27)

Nebyla nijak vysoká, ale i tak je to krok ke vzdělání. A jak říká vietnamské přísloví v našem čtenářském deníku na první straně:

Člověk bez vzdělání je jako neobroušený diamant.

…Budeme jednou bohatší, když sbíráme diamanty!

Fotografie zde.

Ukončili jsme náš malý projekt, se kterým jsme začali už na podzim. Propojoval předměty český jazyk, matematika, člověk a jeho svět, výtvarná výchova, pracovní činnosti. Obsahoval náměty a aktivity jejichž výsledkem byla malá knížečka o sobě. Při práci společné a individuální jsme si tak uvědomili vlastní jedinečnost, charakterové vlastnosti a snad jsme lépe pochopili a naučili se více tolerovat druhé a jejich povahové rysy.

Já, identita (18)

Ve výtvarné výchově jsme kreslili svůj vlastní portrét technikou dotykových vjemů. Děti si se zavřenýma očima přejížděli rukou po hlavě a druhou rukou se ukazováčkem namočeným v rozdrcené křídě snažili nakreslit svoji tvář na barevnou čtvrtku.

Já, identita (26)

V prvouce jsme vytvořili skupiny a společně pracovali na prvním úkolu pracovního listu. Děti si zvolily libovolný kalendářní měsíc a v rámci skupiny podle kalendáře vypisovaly všechna jména, která slaví tento měsíc svátek, rozdělovaly je do dvou sloupců na mužská a ženská, tvořily skupinky jmen se stejným počtem slabik a řadily všechna tato jména podle abecedy.

Ve čtení byl čas na uvolnění. V kruhu na koberci jsme si zahráli hru „Tleskanou“. Tentokrát se nám hodila naše vlastní jména. Bylo nutné dbát na rytmus, naučili jsme se ji. Potom jsme diskutovali o svém jménu a příjmení. – Líbí se mi moje jméno? Znám jeho původ? Co si myslím, že znamená? Kdo mi jej vybral? – To bylo zábavné. Nakonec jsme na papír vymysleli krátkou básničku o svém jménu.

V českém jazyce jsme hledali pro své jméno co nejvíce jmen přídavných, která nás nejlépe vyjadřují, hodí se k vzhledu, či povaze. Ve skupinách jsme pak ke všem písmenům abecedy vyhledávali jména a vymýšleli příjmení.

Matematiky byla trocha. Pokoušeli jsme se měřit na centimetry. Výška postavy, chodidlo, kolem pasu, kolem hlavy, délka ruky,…Přesně, prosím!

V pracovních činnostech si děti vytvořily otisky dlaní a chodidel. Všichni si je vzájemně porovnávali a byli často překvapeni velikostí a tvarem. Až stopy po barvě uschly, vystřihli jsme je a vznikala knížka - portfolio, která zahrnovala vše, co jsme se o sobě dozvěděli.

Já, identita (41)

Hodnotili jsme ústně v kruhu na koberci formou rozhovoru a diskuse.

Další fotografie zde.

Město

Projektanti a konstruktéři? Těch bude u nás ve třetí třídě hromada!

Jak si udělat v zimě prima den uprostřed týdne jsme vymysleli s paní učitelkou. Každou středu ráno jsme od prosince do února tři jezdili na kurz plavání do Hustopečí. Tento den jsme si užili nejenom plaváním, po příjezdu totiž následovala výtvarná výchova a pracovní činnosti. To je fajn předmět, zvláště když vymýšlíme, sestavujeme, kombinujeme, kompletujeme, prosazujeme, dojednáváme, natíráme, přilepujeme a radujeme se z našeho trojrozměrného plánku města.

Město (19)

No, ještě jsme zapomněli na sloveso tolerujeme se! To bylo ve skupině hodně těžké. Ale taky se učíme se a hrajeme si.

Město (20)

Další fotografie zde.

Prosinec

Je tu nejkrásnější měsíc v roce!

Co my všechno stihneme v prosinci? Začít plavecký kurz, přežít příchod Mikuláše a jeho pekelných a nebeských pomocníků, užít si vánoční dílničky a zpívání na schodech, rozdat si dárky ve třídě a užít si poslední společný den roku s kamarády ve třídě.

Vánoce (34)

Ale nelekejte se, někdy se taky učíme.

Další fotografie zde.

Václav Čtvrtek

Hrompac a Tancibůrek

To jsou dva hrdinové našeho oblíbeného spisovatele. Na podzim jsme společně přečetli knížečku o dvou kamarádech, kteří chtěli ulovit ptáčka s oranžovým ocáskem. Šlo nám to rychle, knížka byla úzká.

Ke každé kapitole jsme měli připravenou otázku, na kterou jsme odpovídali do pracovního listu. Práce ve dvojici jde rychle, i když někdy je těžké se domluvit. Povedlo se!

Václav Čtvrtek (24)

A teď hurá na Pipi Dlouhou punčochu.

Další fotografie zde.

Pololetní vysvědčení

Je konec ledna a slavnostní den. Někteří jsou napjatí, jiní přicházejí do třídy s jistotou. Hodnotíme chování, výsledky a dovednosti, rozdáme vysvědčení. Čeká nás trocha učení a taky zábava opět ve skupinách.

Začínáme sportovně stolním foukacím fotbálkem.

Projektový den (7)

Dal zabrat všem, fotbalisti museli často odpočívat na střídačce, jinak by to neudýchali. Následovalo trochu matematiky a českého jazyka v podobě pracovního listu, to musí být… A víte, že ve třídě mám chápavé děti s chápavýma nohama?

Projektový den (19)

Divily se samy, podívejte se. Šikovné a úspěšné byly všechny.

Další fotografie zde.

100 let

Naše třída „se hodila do gala“ na oslavu, na kterou se člověk může dostat jen jedenkrát za život. Prožívali jsme od začátku letošního školního roku velké přípravy, soustředění a hlavně těšení se na velký den naší Pavlovské, která má 100 let. Na školní zahradě nám dospělí zasadili strom na památku slavného dne. Až budeme velcí, přijdeme se na náš červený javor podívat. Je to fajn a trochu zvláštní, budeme dozrávat společně.

100 let (15) (800x600)
100 let (21) (800x600)

Další fotografie zde.

Šípkovaná

Začal říjen. Stále vykukuje sluníčko, tak hurá na Kozí hrádek na šípky!

K čemu je to dobré? Hodí se na čaj. Jenom pozor na ostré trny! Uff, ještě že u nás ve třídě se žádná holka nejmenuje Růženka.

Šípkovaná (11) (800x600)
Šípkovaná (4) (800x600)

Další fotografie zde.

ZOOŠKOLA

„Paní učitelko, tak kdy už můžeme do školy přinést naše zvířátka?“, znělo jednohlasně od začátku září třídou. „To není jenom tak! Musí být venku ještě teplo, musíte zvládnout být opatrní při převozu, ve třídě mluvit tiše.“ , odpověděla jsem a myslela při tom na tisíc dalších důvodů… No, nic na plat, slíbila jsem zvířecí den už někdy na konci minulého školního roku, dám se do toho.

Ve čtvrtek 26. září se to ve III. C hemžilo křečky džungarskými, králíčkem zakrslým a zebřičkou pestrou. Přítomny byly i dvě rybičky- neonka obecná a betty bojovnice. Odpoledne přišel na návštěvu ještě jeden německý ovčák. Dostavit se nemohli další pejsci, kočičky, želvičky, a morčata. Snad příště. To naše školní želva Agáta koukala.

O velké přestávce jsme zvládli dokonce společně napást králíčka. Zebřičku jsme raději nechali v kleci J. Celý den jsme se tedy učili o zvířatech. V češtině jsme dokázali popsat jejich tělo, čím se živí, kde žijí a jak se o ně staráme. V matematice jsme počítali všem nožičky, pacičky, křidélka. Kolik snědí zrní a jiného krmení za den a týden. Ve výtvarné výchově jsme po důkladném prostudování kreslili jejich podobizny. Ty se nám ale podařily!

Den byl plný legrace, překvapení i poučení. To by jste koukali, jak byly děti zodpovědné, s jakou péčí, obavami a něžností v očích si půjčovali z ruky do ruky malé křečíky… Ten den všichni svítili jako sluníčko venku.

Zooškola (34) (800x600)

Další fotografie zde.

BRAMBOROVÁNÍ

Máte rádi překvapení? Ve třetí třídě stačí říct slovo PŘEKVAPENÍ a všichni hned netrpělivě chtějí, ať už se prozradí, takže nezbývá než udělat prima projektový pátek, aby se to napjaté těšení na odpolední program s rodiči trochu zkrátilo.

Ráno jsem dětem přečetla pověst o tom, jak se brambory dostaly na svět. Všichni už teď víme, že za to mohou hlavně pasáčci oveček J. Pokračovali jsme docela obyčejným slohem. Pracovní postup na výrobu bramborového salátu máme od autorů učebnice českého jazyka záměrně pěkně popletený. Pro nás třeťáky není žádný problém dát jej do pořádku. Osnovu máme a co teď? Co si ten salát udělat doopravdy? Jóó! Zní jednohlasně ze třídy. Hm, vypadá to, že se budeme učit prakticky.

Takže rozdělit do tří skupin o stejném počtu členů, nehádat se, tolerovat se, naslouchat si. Dále rozdělit suroviny stejným dílem: brambory, kořenovou zeleninu, cibuli, okurky, papriku… Taky nůž a prkénko! To byla ta trocha matematiky, při přípravě salátu se počítat moc nedá. A kluci, skočte poprosit paní kuchařky o sůl a pepř.

Recept:

Nejdříve oloupeme brambory- každý spravedlivě jednu . Pak se střídáme v krájení zeleniny. Paní učitelka nám rozdělí do tří mís trochu kysané smetany, trochu majolky a kukuřice. Zbývá jen dochutit. Nutné je to všechno promíchat. Pozor, lehce! A máte hotovo.

Degustovali své dílo s velkou chutí. I ve sborovně jsme si dali. Naučili se zase o kousek více cítit sdílení. Získanou energii spotřebovali až při odpoledním „bramborování“. Podívejte, bylo veselo.

Bramborový salát (31) (800x600)

Další fotografie zde.

Dopravní výchova

Kromě nových retardérů se to kolem naší školy jen hemží dopravními značkami. V rámci prvouky jsme provedli dopravní výpravu. Pana policistu, který ráno hlídkuje u školy, jsme již nestihli, tak jsme si poradili docela dobře i sami. Podívejte se.

Dopravní výchova (16) (600x800)

Další fotografie zde.